Dag 4 - Kennismaken met Jaipur

6 maart 2023 - Jaipur, India

Het was een korte nacht. NIet alleen omwille van van onze afspraak om 5 uur met onze driver. Rond iets voor 2 uur lokale tijd (half 10 ongeveer in België), belt Lowiek ons wakker. Er staat een schaap op lammeren. Deze had vorig jaar 4 lammeren, en staat nu ook weer heel dik. Dat belooft! Gelukkig gaat het behoorlijk vlot! Lowiek is intussen al wat ervaren in het mee ter wereld brengen van lammetjes. En met de hulp van Dythe en heel wat supporters in de stal (Miet, Karel, Niels, Lars, Janne en Birger) gaat het des te beter.  Na korte tijd zijn er 3 lammetjes ter wereld gekomen. Er volgt nog een 4de, maar dat zien we pas op de chat als wij om 4u10 opstaan. 3 witte en een zwartje. Goed gedaan gastjes!

Wij staan vandaag vroeg op. We hebben een rit van 4 uur voor de boeg, en willen graag nog een ontbijtje meepikken onderweg. Want in het hotel was ons ontbijtpakket nog niet klaar geraakt. Niet erg. Chauffeur Bellavang kent een goed plekje. En gelijk heeft hij: basic, maar lekker, verzorgd en vlot opgediend!

Tegen iets na 9 uur zijn we in Jaipur. Zo kunnen we nog één en ander bezoeken. Want de musea sluiten vanmiddag uitzonderlijk om 13u, omwille van het Holi Festival. Straks meer daarover. En morgen nog veel meer …

onderweg zien we massa’s apen, kamelen die karren vooruit trekken, een dansende cobra, een olifant die goederen vervoert,…

We ontmoeten onze gids. Zijn naam weten we niet meer. Maar wat we gedurende de dag wél ontdekken, is dat anderen hem wél kennen: overal waar hij komt kent hij mensen en schudt hij handen.

Onze eerste korte halte is het Amber Step Well. We zien er de historische plek waar men vroeger in ging baden. Fotootje nemen, even poseren en op naar de volgende trekpleister: het Amber Fort.

Het fort wordt omgeven door een grote muur, op de achtergrond zien we de Aravalli bergketens. Op elke locatie neemt onze gids onze gsm over en neemt hij foto’s van ons. Het is duidelijk dat hij dit heel geregeld doet. Staat er volk in de weg, dan maant hij ze aan om plaats te maken. Hij straalt een zekere vorm van gezag uit, die wildvreemden onmiddellijk doet wijken.  Raar gevoel.  Maar hij wil dat wij ons de King and the Queen voelen vandaag.

Het Amber Palace was het paleis van de koning. Hij had 12 vrouwen. Het paleis was vierkant. In elke zijkant waren 3 woningen, voor 3 van zijn vrouwen. Dus 12 in totaal. Maar ‘the king was very smart’, aldus onze gids. Hij had een gang, via welke hij ongemerkt van de ene naar de andere kamer kon gaan. De sloeber. En alsof dat nog niet genoeg is, had hij nog 364 andere vrouwen, zijn harem. Voor elke dag in het jaar één. Die woonden per 10 in een kamer op de verdieping erboven. En ja… niet vergeten: fotootje hier, fotootje daar.

We brengen ook nog een bezoek aan het Mirror Palace, waar ook Belgische spiegels terug te vinden zijn. En natuurlijk: dit wordt vereeuwigd op foto!

Na ons bezoek aan alle glitter and glamour van destijds, trekken we de stad in. De gids leidt ons eerst naar een restaurantje waar we kunnen lunchen. Eenvoudige, maar lekkere kost!

En dan volgt een rit door de stad. Eerst naar een textielzaak. Ze maken er kledij op maat, uit de beste materialen. Weigeren is moeilijk. We bestellen een paar stuks kledij, nadat ze eerst onze maten opgenomen hebben. Vanavond of uiterlijk morgen wordt onze bestelling geleverd in het hotel. Dat is hier dagelijkse kost!

Dan volgt een bezoek aan een juwelierszaak. We zien er hoe de ambachtslieden diamanten verwerken. Kleine, grote,…

Tegen dan is het 16u. We zijn al goed moe.  Het was al een lange dag. Bellavang zet ons af aan ons hotel. Een heel mooie plek, met een binnenzwembad. Helaas is het zwembad voor 2 dagen gesloten. We snappen al gauw waarom: het Holi festival! Er zouden onvermijdelijk mensen met allerlei  kleurpoeder in geraken. Het is een wijze beslissing om het zwembad dan maar volledig gesloten te houden!

De kamers zijn netjes en ruim. We doen een kort tukje om even op adem te komen. Daarna trekken we de straat op. Het is intussen donker. We gaan eerst de kant van de winkels op. Het is een chaos van kraampjes, met daartussen riksja’s, scooters, auto’s, bussen, en overal de geur van urine.  Na een paar honderd meter, en een korte stop om wat fruit te kopen, beslissen we terug te keren. We lopen de andere kant op, waar het volgens de medewerkers aan de receptie rustiger zal zijn. Maar we lopen er langs een drukke baan. Een riksja chauffeur die aan de kant staat geraakt met ons aan de praat. En we laten ons verleiden om met hem mee te gaan voor een rit door de stad.  Het is een jonge gast. Hij toont ons zijn positieve reviews op zijn gsm van vorige klanten.  We stoppen eerst aan het National Museum, dat kleurrijk verlicht is. En dan rijdt hij ons naar een volgende halte. Hij zal ons een plek tonen waar men fijn textiel maakt. We willen er niets kopen, zeggen we nog. Dat moet zeker niet, is het antwoord.

We gaan een gebouw binnen en LAP! Weer gestrikt! Ze laten ons daar plaats nemen in een zetel en verkopen mooie praatjes over hun kwaliteitsvolle kledij die ze op maat kunnen maken. ‘Wat we zouden willen kopen?’, vraagt de man.  Met veel moeite maken we duidelijk dat we niets willen kopen. We gaan naar buiten. De ontgoocheling bij die mensen is zo duidelijk. We worden er ongemakkelijk van. Maar we kunnen toch niet overal iets kopen?!

We vragen aan de riksja man om ons aan het hotel terug af te zetten, wat hij ook gehoorzaam doet.

Terug in het hotel bekomen we van de drukke maar interessante dag. We eten er nog iets kleins en gaan dan naar onze kamer. Nog wat blog schrijven… en nu: echt onder de wol!