31 juli - zwavel, lava en natuurlijke zwembaden

1 augustus 2023 - Námafjall, IJsland

We staan uitgeslapen op. Het was opnieuw een formidabele logeerplek, met goeie bedden.
Het is tempo maken: douche nemen, ontbijt pakken, lunch maken…

Tegen 9:15 vertrekken we richting Dettifoss. Daar is Europa‘s krachtigste waterval.  A- mai!  We hebben hier in IJsland al zóveel watervallen gezien. Maar ook deze is toch weer iets aparts! Wat een debiet, wat een kracht!
Daarna rijden we richting Víti, waar er een grote krater is. We verwachtten allemaal rotsen en gesteente. Maar weer zijn we op het verkeerde spoor gezet! De kratermond is … gevuld met azuurblauw water!

We picknicken op de heuvel van de krater.
Onze volgende stop is in Námafjall, een vulkanisch gebied. We hebben een déjà vu  … : de Solfatare in Napels. Het stinkt er ook echt naar zwavel. Er zijn hier echter meer kokende putten. En er is een macabere bij, die we beklimmen. De route is maar 2,5 km, maar best pittig in het begin.

Na al dat stof en stank, verpozen we tot slot in Mývatn in de Nature Baths. Dit is een soort ‚kleine Blue Lagoon‘, een grote geothermische zwemlagune. Hier gaan we zwemmen. Het water is natuurlijk opgewarmd en ruikt ook wel naar zwavel. Maar het maakt de huid wel zacht!

Als avondeten gaan we op zoek naar een gezellig en lekker  eeltplekken. Afhankelijk van de voorkeur van gerecht, splitsen we ons op. Wij eindigen met Fien en Ruben en hun kids in een backpackersrestaurant.
Ik kies voor een gerecht met zalm, humus en eitjes op een pizzabodem. De anderen gaan voor één of André burger met aardappelen. Het is een gezellige plek. Ėn lekker!

Als afsluiting van de dag test ons nog de rit naar onze verblijfplaats. Het is prachtig gelegen, op de heuvelrug. Zoals veel vorige logies ziet de buitenkant van het verblijf er niet mooi uit. Maar de inrichting vanbinnen is des te verrassender!  Fien en Ruben overnachten er in een oude schoolbus.
In deze locatie is er één grote centrale plek. Er is ook een piano en een pooltafel. De jacuzzi buiten mogen we helaas niet meer gebruiken. Te laat, volgens de eigenares 😞

Er wordt gepoold, gebabbeld, leute gemaakt,… en Alda vertelt een IJslands spookverhaal. Ideaal om de kinderen rustig in bed te krijgen! 😜