2 aug - Een duik in de IJslandse geschiedenis- hobbelig rijden en in de hete pot

2 augustus 2023 - Hveravellir, IJsland

Het is een ochtend zonder wekker. We moeten tegen 12:00 vertrekken. Dat is het enidat ‘moet’ deze ochtend. Dus ja, we doen alles op het gemak. Zo op het gemak, dat we zelf mis geen tijd meer over hebben om naar het zwembad hier in Hofsós te gaan. Fien en ik hadden ons nochtans voorgenomen om er naar toe te gaan. Want gisteren kookten wij het eten tijdens het zwemmen Maar het weer is op zijn IJslands: koud en nat. Dus veel goesting hebben we niet om in ons badpak te gaan kruipen. We pakken onze bagage nog maar een keer ( koelkasten weer ledigen,…) Het is toch wel een opdrachtje dag na dag…

We hebben ook vandaag heel wat kilometers te doen.  Maar ook vandaag zijn er een paar stops mogelijk om de lange rit te onderbreken. Een eerste halte is bij een klein kerkje Grafarkirkja uit het begin van de jaren 1700. Idyllisch mooi, met weer graszoden tegen de zijkanten.
Onze volgende stop is bij het battle museum.  Dat lijkt ons een leuke stop omdat het een leuke mix is van historische info en amusement: je kan er in een VR ruimte de geschiedenis mee beleven.

Het is buiten nog steeds miezerig en fris. We moeten nog een plekje zoeken waar we onze picknick kunnen eten. En liefst met wat beschutting. Een paar honderd meter uit het dorp is een zwembad en kampeerplek ernaast.  We kunnen deels beschut eten aan de barak waar kampeerders kunnen douchen en afwassen.

Na nog een korte stop aan de winkel (wij hebben de rol als inkoper vandaag) starten we de laatste rit tot aan onze logies. Die zijn echt afgelegen! We nemen per ongeluk een verkeerde afslag en geraken hierdoor op een desolatere route: 98 km rijden de over gravel wegen! Maar wel mooi!!

• De eindbestemming vandaag is Hveravellir (“Warmwaterbronvelden”). Dit is een geothermische wildernis midden in IJsland, 650m boven het zeeniveau. Hier zijn er vele mooie warmwaterbronnen zoals Bláhver, Öskurhólshver, Eyvindarhver, Bræðrahverir etc.

De Trekkersclub van IJsland (Ferðafélag Íslands) bouwde hier een huis in 1938. Buiten het huis is een warmwaterbron waar we in kunnen baden. Maar het is opletten dat je niet te veel naar de ene kant gaat zitten: daar komt heet water van meer dan 80 graden in de pot gestroomd!

We eten hier in het restaurant. Een andere optie is er niet. Want een gemeenschappelijke binnenruimte is er niet. Enkel het restaurant.  Goed gezien van hen … ver weg van alles kunnen ze ook de vraagprijs voor voeding serieus de hoogte in jagen! En ook onze logies zijn buitensporig: zowel qua vierkante meters ( onze kamer is ik schat 2 meter op 1,80 meter. Met daarin een stapelbed en wel een chauffage) als qua prijs: 81 euro per persoon per nacht! 🙃😅

Na een bezoek aan de hete bronnen en het avondeten, is het tijd voor het slapen. Hopelijk lukt dat! Want de muren zijn duidelijk niet voorzien van isolatie! En nu duimen dat de buren niet te veel snurken 😴!