1 augustus- walvissen 🐋 spotten!

1 augustus 2023 - Hofsós, IJsland

Een topdag vandaag! Want we gaan per boot walvissen spotten!

Tegen iets na 10 worden we bij de boot verwacht in Hauganes. We krijgen een speciaal pak om aan te doen. Het beschermt tegen kou, regen en wind.

We zijn met zo’n 60 passagiers. De gids geeft uitleg en veiligheidsinstructies.  En hoe hij zal communiceren over gespotte walvissen: hij gebruikt hiervoor de wijzers van de klok. Amper 10 minuten na het uitvaren is er al een walvis 🐳 in de buurt gesignaleerd! Dat merk je aan het water dat opgespoten wordt.  De walvis gebruikt blijkbaar een specifiek patroon:  water opspuiten ( je ziet nog geen walvis aan de oppervlakte) - een paar keer met Derwigs net aan de oppervlakte komen en voor hij voor 6 a 10 minuten onder water verdwijnt, maakt hij een duik en zie je als laatste de staart verschijnen. Machtig!
Het is frappant hoe dicht we bij de dieren komen!  En dat bij een beest van wel 50 ton!

We zijn 2,5 uur in de fjord en zien heel wat walvissen. Ook 2 helle kleine, die samen op schok zijn.

Als kers op de taart zien we in de verte een walvis springen. De boot vaart er nog zo snel mogelijk heen. Helaas… we kunnen dit tafereel niet meer van dichtbij bewonderen…

Na de whalewatching gaan we inkopen doen. We hebben de keuze om zelf te koken of uit eten te gaan. Wij beslissen om met de Eckersands en Vanderlindes te koken. We hebben zin en nood aan groenten!  In de haven kopen Bart en Ruben nog snel verse vis.  Dexters van de inkopen doen we in een dorp onderweg.

Langs de zee rijden we naar Hofsós.
Hofsós is een klein dorpje, zeer mooi gelegen in Skagafjörður fjord. Het is een paradijs op aarde voor wie van volledige rust in een zeer mooi landschap wil genieten.

Het zwembad in Hofsós is een absolute must. Het is klein en biedt geen glijbanen of andere spectaculaire activiteiten maar het is enorm mooi gelegen, met zicht op de zee. Fien en ik beslissen om even voor de rust te kiezen. Wij gaan niet mee en maken al het eten klaar: gebakken aardappeltjes in de oven, broccoli en bloemkool, en 2 soorten vis.
We genieten van de rust, de aperitief op het terras in de zon, het eten (met veel groenten!) en het calorie rijk dessert!