30 juli - op naar het binnenland van IJsland

31 juli 2023 - Möðrudalur, IJsland

We de sliepen heerlijk in ons hotel. Rustig in een kamer voor ons alleen, voorzien van prima bedden. Dat in tegenstelling tot verschillende anderen van de groep. In het museum was de slaapzaal blijkbaar geen voltreffer wat het aantal slaapuren betreft.  Snurkers, mensen die in hun slaap babbelen, krakende bedden,… maar ja. Je moet er wat voor over hebben.  Logies zijn hier echt duur. Wij betaalden 200 euro voor 1 nacht met ons 2. Maar in de andere plek was het al niet beter:  Koen en Catherine betalen voor het avondeten, overnachting en ontbijt voor hun gezin van 5 maar liefst 650 euro. Slikkkk.

Later dan gepland vertrekken we naar Möðrudalur. Daar is een hoge waterval. We zagen deze week al 10 keer, of wellicht wel 100 keer meer watervallen dan we doorheen onze hele leven al zagen!
Het is een pittig maar mooi klimmetje van ongeveer 2,5 km tot vlakbij het hoogste deel van de waterval.
Het is al 23;30 gepasseerd als we weer bij de auto’s zijn.  Tijd om te eten. Maar we hebben onvoldoende brood bij ons. Dus rijden we naar het volgende stadje  Egilsstaðir. Ook al is het zondag, de supermarkt is hier open! Enkel wijn en bier kunnen we niet aankopen. Dat wordt nl niet verkocht in een supermarkt: daarvoor moet je bij de ‘Vínbúðin ‘ terecht! En die is niet open op zondag.

We eten onze picknick en vangen de reis weer verder aan. Want vandaag staan er in totaal weer 170 km op de teller!
Er volgt nog een korte foto-stop aan ravijn Jökulsá á Dal. Wat een hel blauw water! Mocht het buiten niet zo fris zijn, je zou er direct in willen zwemmen!
We houden ook nog een korte halte bij Torfhúsin í Hjarðarhaga. Dit zijn oude schapenstallen, gebouwd met stenen, graszoden en hout. Mooi gemaakt! En het is verrassend hoe isolerend die wanden zijn!

We vatten het laatste stuk van de rit aan en kiezen voor een off-road doorsteek.  Het lijkt alsof we op de maan rijden! We stoppen een paar keer om te genieten van de vergezichten… zó impressionant!

We overnachten dit keer in Möðrudalur. Hier is een boerderij, opgericht sinds de eerste mensen aan land kwamen in IJsland. Die is gelegen aan de rand van de noordelijke hooglanden is Möðrudalur de hoogste boerderij in IJsland, maar ook de meest afgelegen. We slapen in een soort containers die aaneengesloten zijn. Hetcziet er niet zo mooi uit vanaf de buitenkant. Maar binnen is het zo gezellig ingericht!

De koks van dienst goochelen een lekker buffet ineen met allerlei restjes.
De avond wordt afgesloten met een korte wandeling. Want de omgeving is echt de moeite! Er is een toffe camping, en we zien ook 3 jonge vosjes die gevoederd worden door de boeren. Ze zijn dus helemaal niet mensenschuw. Bart eindigt de dag met een opwarmertje in de sauna. Ik kies voor een zeteltje bij de kachel. Blogtekst schrijven! 😜