29 juli - een dagje kilometers vreten

30 juli 2023 - Stöðvarfjörður, IJsland

vandaag moeten we jammer genoeg afscheid nemen van Lowiek, Ann, Jan, en Merijn. Zij gaan niet mee verder naar het oosten. Zij rijden terug richting het
westen.
Wij hebben vandaag heel wat kilometers af te leggen. Maar onderweg zijn er een paar leuke stops.
een eerste halte is bij Vestrahorn Viking village. Hier bezoeken we een filmset van een vikingfilm die nooit verder geraakte dan de pre-productie.
We rijden verder naar Djúpivogur, een vissersdorp. Hier waren we initieel van plan om onze lunch te eten. Maar we lopen wat achter op de timing. Dus tanken we alleen maar en eten we in de wagen. Dat lukt ook!
Met wat vertraging komen we rond 17:25 toe in Skriðuklaustur. Hier wacht een echt IJslands taartenbuffet op ons, zoals alle IJslandse oma's kunnen maken. Lekker, maar (we eten) te veel! 🙈
Een uurtje later vertrekken we richting Wilderness Center (Óbyggðasetrið).  Dat is een nostalgisch museum. De hele groep, behalve wij, slapen hier. Maar we maken hier wel gebruik van de hottub (niet gevuld met geothermisch gevuld warm water… 🙃). Zalig!
Het avondeten nemen we hier ook. We kozen voor de vleessoep. Die wordt geserveerd met brood, confituur en rode kool.  Lekker! Het zijn vooral buitenlandse jongeren die hier aan het werk zijn. De kok van vanavond is een Israëlische student. Hij studeert internationale wetenschappen. In vakanties spendeert hij heel graag zijn tijd met koken. Zo maakt hij zijn hoofd leeg. En verdient hij er wat aan om zijn studies te betalen.
Ba het eten verhuizen wij ons hotel. Dat ligt om 15 minuten rijden. Het is van een heel ander genre, maar netjes, ruim en comfortabel!