27 juli

28 juli 2023 - Skaftárhreppur, IJsland

‘De ijsgids’, het draaiboek dat Alda met ongelooflijk veel zorg heeft uitgewerkt, geeft aan dat we tegen 10 uur moeten vertrekken uit de hostel.  We moeten weer alles inpakken. Vanavond logeren we op een nieuwe bestemming.

Een andere groep ontbijt rond 8:15 uur. We best erna dus.
Tegen iets na 10 zijn we met de ‘Dacia Gang’ weer onderweg.

We rijden richting Hjörleifshöfði, 220 m inselberg (alleenstaande rotsheuvel). Hier klimmen we boven op de berg. Maar er is opnieuw ongelooflijk veel wind. Soms duwt de wind ons zelfs de berg omhoog! De tocht naar boven op de berg is niet zo lang, maar wel pittig!
Na de zwarte stofferige en ruwe beklimming volgt een desolaat maar groen gedeelte. Het blijft beuken tegen de wind, of vliegen met de wind. Wonder boven wonder komt de zon zelfs even piepen en komen we ter hoogte van een strook waar de wind minder van tel is. We profiteren ervan om hier te picknicken. Zaaaalig is het daar!

Na deze tocht rijden we richting Fjaðrárgljúfur. We rijden langs het grootste macaberder ter wereld! Alsof we op de maan zijn. Het is surreëel… wat is de natuur toch machtig en creatief!

Weer dien we wandeling langs een prachtige ravijn. IJsland is zó verrassend! Achter elke hoek schuilt een nieuwe prachtige natuur!

Het is al bijna 17uur. De meesten gaan nog zwemmen in het zwembad van Kirkjubæjarklaustur. Het is een klein zwembad met twee jacuzzi's. Lowiek gaat ook mee. Maar Bart is van kookdienst. Wij besluiten om samen met Merijn al richting de hostel te gaan. Ook die ligt op een desolate prachtige plek!

Het avondmaal in Hvoll isBBQ vlees, een lekker slaatje, aardappelen en bananen met chocolade. Lekker bereid door topchef Dagny Ros en haar assistenten. Wat wil een mens nog meer?!