24 juli - start van de rondreis!

27 juli 2023 - Hvolsvöllur, IJsland

Om 8:15 pikken Alda en Wannes ons op.  We zijn dus al vroeg uit de veren. Want we willen het huisje proper achter laten.  Gisteren avond hebben we nog een extra selectie gedaan van onze bagage, en enkel het hoogst noodzakelijke nemen we mee. Zelfs ondergoed en kousen worden geteld. 🤪🙃 We kunnen niet minder dan 4 plastic zakken achter laten, met oa de feestkleding, wat tijdschriften, handdoeken,…

Het is een echte puzzel om 5 personen, alle boodschappen voor een groep van 30 personen én onze bagage in de auto te krijgen. Maar het lukt!

Perfect om 8:30 zijn we op de parking waar we de huurwagens mogen ophalen. Helaas…. De verhuurder is (typisch IJslands) niet op tijd. Met 1 uur vertraging komen ze aan: vannacht waren 2 huurwagens l mooi er kapotte banden terug gebracht.  Dit probleem moest dus nog opgelost worden! 😅 De parking staat vol koffers en zakken bagage. Maar wonder boven wonder! Alles geraakt in de Dacia Dusters!

We rijden zo’n ruim half uurtje en doen een kleine wandeling en eten er onze lunch in een parkje. Vervolgens nog een koffie en een plaspauze bij Roda’s kafee.

Er volgt weer een rit van ongeveer een uurtje. Dit keer houdingen halt bij de Secret Lagoon, Flúðir. We gaan zwemmen in IJslands oudste geothermische
zwembad. De gewoonte is hier dat iedereen zich omkleedt in een gezamenlijke omkleedruimte, één voor mannen en één voor vrouwen.  Er zijn geen individuele kleedkamers. Kleren in een locker. Handdoek en badpak mee. En verplicht naakt douchen. Uiteraard ook weer gezamenlijk. Met pictogrammen wordt duidelijk gemaakt welke lichaamsdelen je verplicht moet wassen. Daarna mag je je zwemkledij aandoen en gaan zwemmen.Wat een contrast qua beleving met de open zwembaden! Het water voelt heerlijk aan! Er zijn rubberen buizen om te drijven. En er is een pad achter de termen waar het kokende water op verschillende plaatsen uit de grond opborrelt.

Na het zwemmen volgt het omgekeerde ritueel: verplicht afspoelen onder de douche- droog wrijven- en dan pas tot aan de kleedruimte.

We rijden weer verder tot aan Hvollsvöllur. Hier brengen we een bezoek aan het Lava Center Museum. Op een verrassend interactieve en moderne manier wordt de werking en evolutie van de vulkaanuitbarstingen in IJsland visueel gemaakt! Het bezoek eindigt met een zicht op de omgeving, met zijn vele vulkanen.

Onze laatste rit brengt ons naar de plek waar we zullen overnachten: Smáratún:

in een magnifieke desolate plek staan chaletjes en veredelde ‘tuinhuisjes ‘.

De chalets (voor gezinnen van 4 of meer personen) zijn voorzien van een bbq en keuken.

Vanavond koken we voor de eerste keer zelf. Hamburger 🍔 vanavond. Het weer is zalig goed, en er is bijna geen wind. De jeugd amuseert zich met een frisbee en gezelschapsspellethes. Tegen 23:00 zijn de batterijen plat. Wij gaan slapen in ons tuinhuisje. Maar dan wel één op een magnifieke locatie!