28 juli gletsjers en meer

29 juli 2023 - Jökulsárlón, IJsland

De hostel is basic, maar heel comfortabel qua slaapgelegenheid. Wij hebben voor ons gezin een kamer met 3 bedjes, met lavabo op de kamer. Simpel, maar goed! Alleen de akoestiek in de gezamenlijke ruimte is niet ideaal… Daarom ook de keuze om wat eerder de wol op te zochten.

De nacht deed deugd! Sinds gisteren avond zijn we met de voltallige groep. De locatie is prachtig, daarom starten we met het nemen van de groepsfoto.

Vervolgens vertrekken we richting het Skaftafell national park, waar we naar de Svartifoss waterval stappen. Het is één van de drukkere toeristische trekpleisters… Het bergpas is dan ook voorzien van rubberen gatenmatten, gevuld met kleine kiezelstenen. Wellicht om te vermijden dat men om de paar weken nieuwe containers steentjes zou moeten aanvoeren. 🙃

We picknicken in de rivierbedding, vlakbij de waterval. De zon is vandaag echt van de partij!  Het lijkt alsof we in de Cevennes aan het wandelen zijn! Zeker op de plek waar we nog een korte tussenstop houden en verpozen langs het kabbelende riviertje… en waar een watergevecht(je) ontstaat tussen de linker- en de rechteroever, door keien te gooien die de tegenpartij nat spat…

We rijden ook nog iets verder naar de Svínafellsjökull gletsjer en de gletsjer van dichterbij te bezichtigen. Het is alsof we ons in een filmset bevinden !

De laatste halte is Jökulsárlón. Hier gaan we in 2 groepen op een boot op er tussen de ijsschotsen te varen.  Wat een ervaring!!! Maar ook zo tegenstrijdig qua gevoel…  De boot waarmee we varen spuwt zwarte vuile rook… Al die toeristen, oook wij, komen zich eigenlijk vergapen naar de gevolgen van de klimaatverandering….

Na de surrealistische boottocht begeven we ons richting Skyrhúsið. Dit huis behoort tot Hali, een oude boerderij die samen met een aantal andere ligt in Breiðabólsstaður. Hali is de geboorteplek van Þórbergur Þórðarsson, een van IJslands meest geliefde auteurs (een soort Toon Telleghen).
Deze locatie ligt vlak bij de zee. We horen de honderden meeuwen krijsen. Op deze locatie hebben we één gebouwtje alleen voor onze groep ter beschikking. Dat is net iets eenvoudiger! Het menu voor het avondeten wordt een beetje bijgestuurd: we eten wraps met alle restjes erbij. Ook lekker!

De dag wordt afgesloten met een gezellige babbel in de keuken.