21 juli- België-Reykjavik

23 juli 2023 - Reykjavík, IJsland

Een vroege ochtend, een korte nacht!

De wekker biept ons iets na 4:00 uit ons bed. Want kort voor 5:00 willen we op weg zijn naar het station van Tourcoing… ook wel het station van Rossini-tout genaamd.  Al vind ik dat persoonlijk geen hoopgevende naam om op avontuur te vertrekken.

Dythe is onze chauffeur van dienst. Zij is sinds gisteren terug van reis en heft nog last van de jetlag en dus probleemloos vroeg op.  We zijn ruim op tijd. Maar de vertrekhal staat al bijna vol. We kunnen nog net in de deuropening wachten.
na een goeie 20 minuten wachten kunnen we op de TGV stappen.  Een goed uur later stappen we al af in de luchthaven.
De vlucht zelf verloopt goed. Al is er wel vrij veel turbulentie in het begin.
de landing verloopt goed, ondanks de vele ☁️ en 🌫️ mist.

De luchthaven is naar onze verbazing echt groot!  We merkten tijdens de vlucht ook al dat er veel passagiers naar de US dat een tussenstop hebben.  Het is dus een doorgangskamp voor heel wat toeristen.

We pikken de bagage op (die ligt daar al op ons te wachten!) en gaan door naar de aankomsthal.

Net als we er ons op een bankje wille ploffen , zien we Alda en Wannes al opduiken!  Van een timing gesproken!
Heel wat anderen van onze groep komen een klein half uurtje later toe, met een vlucht vanuit Zaventem.
Met een privé bus worden we naar onze verschillende logeerplekken gebracht.  De rit duurt ongeveer 1 uur. De omgeving ontgoochelt ons in eerste instantie: kleurleus, weinig mooie natuur, lelijke fabrieken, een grauwe lucht (door de vulkaan uitbarsting).

Woj logeren in het appartement waar Wannes en Alda vorig jaar woonden. Een comfortabele plek, zo’n half uurtje wandelen vanaf het centrum van de stad.

We droppen er ons gerief en gaan dan richting centrum. Want vanavond eten we met een deel van de groep pizza’s.

Pizza sharing: leuke formule. En super fijn om zo bij te kletsen en nieuwe mensen te leren kennen.

na het eten begeleiden Alda en Wannes ons nog door de stad.   Wat een contrast met onze eerste impressie van daarstraks!  De stad zelf is heel gezellig!  Heel wat gevels woorden kleurrijk geschilderd.
We wandelen ook via een kerkhof. Ik waan me meteen in een Harry Potter films!

Tegen 22 u zijn we terug aan het appartement. Het is nog niet donker! Maar dat wordt het hier momenteel bijna niet.

Ons bedje roept! Want onze Belgische innerlijke klok zegt dan ook dat het al laat is… Thuis is het al middernacht!