23 juli- lentefeest van Úlfur en Krummi

24 juli 2023 - Reykjavík, IJsland

Vandaag partyday!

Dé grote dag voor Krummi en úlfur vandaag.  Samen met zo’n 90 andere gasten zijn we uitgenodigd voor het lentefeest.  Dat gaat door in een ‘bosje’ vlakbij een oud olympische site. In 1912 en 1948 waren er daar winter- en Zomerspelen.

De ‘aartsbisschop ‘ (of toch iets in die orde waarmee je zijn status hier in IJsland kan vergelijken) leidt de plechtigheid. We staan in een kring in de bosjes...  Het heeft echt iets magisch!
We begrijpen niets van wat hij prevelt. Tot hij plots ook in het Engels babbelt. Ook Ulfür en Krummi komen kort aan het woord, evenals de meters en de peter.

Daarna gaan we naar de feestzaal bij de kerk, waar Alda alles ongelooflijk piekfijn heeft klaargemaakt.
Het is tof om Alda’s familie te kunnen ontmoeten. En ondertussen leren we ook onze reisgenoten beter kennen.

Na het feest zakken we nog af naar een open zwembad. Hectisch buiten 14 graden. Maar dat voelt hier echt niet zo koud!  Er zijn zwembaden en hottubs met verschillende warmtes.  44 graden is de warmste. En daar blijf je echt niet lang in zitten!

Na het zwemmen moet er traditioneel een hotdog gegeten worden. Dus schuiven we met de hele meute an in de rij.  Ik heb er niet echt een klik mee… Maar de tevredenheid van de groep is overwegend heel positief!

De hotdog is echter maar het ‘aperitiefje’. We gaan nog op zoek naar een plekje om, zoals het draaiboek van Alda , de Isgids, voorschrijft, Fish en Chips Google Maps leidt ons naar een adresje. Maar de menukaart hangt niet uit.  6000 kronen per gerecht. Dat is ons toch echt wel wat teveel…  Eten is hier super duur! Een pizza in Domino’s pizza lijkt ons uiteindelijk het beste alternatief.  Dat was ook de suggestie van Merijn, die vandaag 13 jaar werd! Hij is super blij! ‘Nooit gedacht dat ik jullie zou kunnen overtuigen!’ reageert het feestbeest super content!

1. Christine:
    24 juli 2023
    Dank je Neeltje om toe te voegen. Ik ben blij om jullie avonturen mee te beleven. Stel het goed en geniet er van.