Dag 14 - Rishikesh, de stad aan de Ganges

16 maart 2023 - Rishikesh, India

Nog voor de wekker afgaat zijn we al wakker. De gordijnen slagen er niet in om het ochtendlicht buiten te houden.  Het is weer inpaktijd. Vandaag trekken we naar onze laatste stopplaats (uitgezonderd de overnachting in Delhi voor onze terugvlucht dan toch). We hebben weer een heel aantal uurtjes in de auto voor de boeg. Maar eerst nog een ontbijtje pakken.  Gisterenavond al hadden ze gepolst wat we graag als ontbijt wilden krijgen. We bestelden toastbrood met jam en een gebakken eitje.  Precies zoals gevraagd: alles werd tot in de puntjes voorbereid! Ze brengen ons eerst nog twee schaaltjes met stukjes watermeloen, altijd lekker!  En dan volgen de gebakken eitjes. Die zien er hier trouwens anders uit dan thuis! ‘t Zijn hier echte ‘bleekscheeteieren’: het ei’geel’ kan je hier nauwelijks ‘geel’ noemen! Maar ‘t smaakt wel!  We worden hier gediend als koningen. Echt, ik denk dat we het toch wel kunnen vergelijken met hoe onze Belgische vorsten zich moeten voelen. “Geen wonder dat zij zelf geen ei kunnen bakken’”, zegt Michiel. ;-)

Na het ontbijt, om 9 uur, vertrekken we. Het eerste uur slingeren we ons weer een weg door de bergen. Dezelfde route als deze die we gisteren namen tot aan de jungle. De mannen die te voet langs de baan lopen zijn allemaal gewapend met een stok. Je weet maar nooit dat er een tijger of jachtluipaard opduikt!  Het nationaal park waar we gisteren op safari gingen is namelijk niet omheind. Dus alle dieren kunnen vrij lopen, dus ook naar de bewoonde gebieden trekken.  Opvallend is ook dat aan beide kanten van de weg de eerste 10 meter altijd kort gebrand werd. Op die manier willen ze zorgen dat ze wilde dieren al van iets verder kunnen opmerken.

Rond 13u houden we halt om iets te eten. De stopplaats is een plek waar vooral Singhs komen (de religie zoals deze van Delevant). Er is een Indisch restaurant, en een ‘fastfood’deel. We opteren voor het tweede.  Ik kan er even geen weg meer mee, met die Indische kruiden. Spicy… ik heb er even genoeg van. Bart en Michiel bestellen een burger. Die ziet er echt lekker uit en is het ook.  Helaas… mijn cheese nuggets blijken bolletjes gerold in mega spicy kruiden. Lap… daar gaat mijn middagmaal! Gelukkig heb ik nog frietjes. En die smaken wel. Weggooien lijkt zonde. We presenteren het bordje aan Delevant, die ze met plezier en héél vlot binnen speelt. Jezus…. Ik vermoed dat hun smaakpapillen kapot gebrand zijn!

Tegen iets voor 15 uur zijn we aan ons hotel. Het is maar een 3-sterrenhotel. Maar het is mijn inziens zeker deze 3 sterren waard! De kamers zijn ruim, personeel vriendelijk, en het hotel ligt écht in het centrum, en met zicht op de Ganges.  Wat een rivier is dat!

We trekken even de stad in, al is die niet zo groot. Het valt echt op dat er hier veel Westerse toeristen zitten!  We eindigen met een drankje in een caféetje dat een ‘hangend’ terras heeft met uitzicht op de Ganges. En ‘t is er echt gezellig ingericht! Elke klant moet zelfs de schoenen afdoen voor je de zaak mag betreden. Beeld je dat maar eens in in België!