Himba's en Cheeta's

11 juli 2019 - Kamanjab, Namibië

Vanmorgen om 7u15 uit ons bed. We  zijn duidelijk niet van de eersten.  We hoorden vanaf een uur of half zeven al verschillende auto's vertrekken. Maar wij hebben geen haast. Vanmorgen gaan we een Himba-stam bezoeken. Himba's zijn volkerengroepen die nog op een eeuwenoude manier leven. kelijke stam. Enkele eeuwen geleden zijn ze vanuit Angola naar Namibië afgereisd. Het is een nomadenvolk. Maar ze kunnen en mogen hier niet zomaar meer rondtrekken. Ze moeten plekken vinden waar ze zich tijdelijk mogen huisvesten. De eigenaars van die gronden vragen daarvoor meestal een huur. Dat bemoeilijkt hun leefomstandigheden.  Ze leven heel primitief en zelfs zonder stromend water. Zo wassen ze zich bv nooit. Ze houden zich netjes door zich te wassen met assen van hun vuurtjes.  Zelfs hun haar houden ze zo proper. Voor vrouwen is hun kapsel een belangrijk uiterlijk aspect. Als ze veranderen van kapsel, dan zijn ze daar soms tot 4 dagen aan bezig.  Hun huid smeren vrouwen in met een soort ijzeroxide, dat ontgonnen wordt in een gebergte in het noorden van Namibië of het zuiden van Angola.  Door hun huid daarmee in te smeren voorkomen ze ook haargroei en blijven ze netter. Enkel vrouwen mogen dit product gebruiken.

De stam die wij bezochten bestond uit 4 mannen en 12 vrouwen. 2 van hen zijn nog niet getrouwd (een jong meisje van een jaar of 13 en een jonge vrouw van ongeveer 17 jaar). Dat ze niet gehuwd zijn kan je zien aan de dikke halsband die ze rond hun nek dragen.

Aan hun enkels dragen de vrouwen allerlei sierraden met parels. Het aantal verticale bruine strepen daarin vertelt of ze 1 of meer kinderen gebaard hebben.

Het is een polygame cultuur, met 1 leider, die door de stam wordt gekozen. Sommige kinderen uit de stam mogen naar school gaan. Het is de leider die bepaalt wie wel en wie niet.  zeker bij de kinderen die niet naar school gaan, wordt rond de leeftijd van 13 à 14 jaar de middelste 4 tanden van de onderkaak verwijderd. Daardoor kunnen ze bepaalde klanken van hun eigen stamtaal beter  uitspreken. De kinderen die naar school mogen gaan, mogen zelf kiezen of ze die tanden willen behouden of niet. Onze gids (ook een stamlid), heeft zo bijvoorbeeld nog zijn onderste tanden).

We zijn uitgenodigd door het stamhoofd (lees: we betalen om op bezoek te gaan) en dus mogen we ook eens binnen kijken in de woning van het stamhoofd. Het is een hut, gemaakt uit dikke stokken. Daarin hangen een aantal benodigheden: een waterkruik, een kruik om geitenmelk te verzamelen, een steuntje om te slapen (enkel de mannen krijgen dat, vrouwen moeten maar op hun elleboog slapen). En hun 'matras' of bed is een gedroogde dierenhuid. De kledij van de bevolking wordt voornamelijk uit dierenhuid gemaakt. Niets van een dier gaat verloren. Al zien we ook Himba's met een gekocht of gekregen trui (vooral opschriften van 'New York' blijken aantrekkelijk, valt me op). Schoenen dragen ze niet. Iedereen loopt op de blote voeten.

Qua voeding overleven ze bijna uitsluitend op mealiemeal (maïsmeel). Vlees (vooral geitenvlees) eten ze sporadisch, en vooral dan bij feesten (een huwelijk, een meisje dat 'vrouw' wordt,...).

In het midden worden alle geiten samen gehouden. De kinderen hebben de taak om die elke dag te melken.  De geiten worden samengehouden via takken die opeen gehoopt worden tot ze een soort van omheining vormen.

aan het einde van ons bezoek zitten alle volwassen bewoners in een cirkel, met voor  hen elk hun eigen creaties: armbandjes, kettingen, potjes, uit hout of steen gesneden diertjes... Wij als toerist mogen komen wat en bij wie we willen. De opbrengst gaat naar de persoon die het verkocht. Dat op zich maakt het moeilijk. Want alle ogen smeken om iets bij hen te kopen. Zelfs de stamleider heeft zijn verkoopstandje. We spreken af om zoveel mogelijk bij verschillende mensen te kopen. Maar bij iedereen iets kopen is absoluut onhaalbaar.

Terwijl de vrouwen en de stamleider ons vanalles proberen aan te smeren, zitten de kleine kinderen in een cirkel rond een grote blikken pot met warm maïsmeel. Met een stokken drinken ze zo druppel voor druppel maismelk.

De stamleider vraagt nog of onze jongens geen zin hebben om met één van hun meisjes te trouwen... Een voorstel dat ze beleefd afwimpelen... Want wat zouden ze daar doen? Hele dagen zonder GSM? 🙃😜

's Namiddags gaan we langs bij een Cheeta-wildraVia andere Belgen die we enkele dagen geleden hadden ontmoet hadden we gehoord dat dat zeker de moeite is. Chetaa's leven hier in het wild, maar kan je maar zelden spotten.  Een vroegere cheeta-jager heeft een 25-tal jaar geleden zijn leven een nieuwe wending gegeven, en zorgt nu dat deze dieren een veilig bestaan kunnen leiden binnen zijn domein (Zo'n 400 hectaren groot).

We mogen om 15u30 de poort van het domein opendoen en binnen rijden. Dan moeten we nog een paar poorten passeren. De 'angst' voor een cheetah die komt afgestormd komt telkens groter... De jongens blijven schoon in de auto zitten en houden zich stil. 't Is de mama die deze leuke opdracht mag uitvoeren.

Na een paar kilometer komen we tot bij een farm,  die nog eens omheind is. De eigenaar komt af en verwelkomt ons. Hij neemt ons mee op zijn domein, waar terstond 3 Cheeta's op  ons af komen gewandeld. Dat zijn 3 tamme beesten:  1 ervan heeft hij uit het wild geplukt toen het beestje 2 weken oud was, de andere heeft hij met de fles opgekweekt. De beestjes zijn dus echt tam en gewend aan mensen.  Dat voelt toch wel raar hoor. We mogen ze aaien als een kat, ze grommen van tevredenheid en ze likken zelfs aan onze benen.

Ondertussen komen nog een 25-tal andere toeristen toe, onder andere ook mensen die op de campsite hier verblijven.  Samen wandelen we met de Cheeta's naar de tuin van het huis. Er is tijd om de dieren nog wat te bekijken en foto's te nemen. Even later moeten we allemaal een stap achteruit doen, zodat er een halve ronde ontstaat. De dieren krijgen hun maal toegediend: elk zo'n 2 kg rauw vlees. Ze  vliegen erop af en genieten er duidelijk van.  De hond des huizes kent duidelijk zijn plek. Hij legt zich onbeweeglijk stil in de nabijheid van het oudste dier. Plots staat het beest op: het is voldaan. De hond veert recht en eet de rest van het potje uit.  Want het oudste dier krijgt enkel vlees zonder been: het kauwen gaat al moeizamer....

Daarna mogen we in de laadbak van een jeep. Daarmee rijden we naar een ander gebied op hun landgoed, dat goed omheind is en zelfs voorzien is van prikkeldraad.  Daar verblijven een 9-tal wilde Cheeta's. Maar omdat er daar weinig ander vee zit waarop ze kunnen jagen, moeten die dieren ook gevoederd worden. Dat weten die dieren heel goed. Als we het domein binnen rijden, zien we in de verte al een Cheeta afkomen. En aan de andere kant komen er nog eens 5 op ons af.

De dieren komen tot dicht bij de auto. De chauffeurs stappen zelfs uit, enkel gewapend met een stok.  Ze zijn het duidelijk gewoon...

De dieren krijgen elk een stuk vlees toegeworpen.  Maar omdat het pas één voor één wordt uitgegooid, ontstaat er tumult onder de beesten.  Spannend... We zijn blij dat we in de laadbak zitten.

Als we even later verder door het domein rijden, zien we nog 2 andere Cheeta's. Die komen op ons afgerend. Maar zij krijgen geen vers vlees meer: onder een struik ligt het verscheurde kadaver van een everzwijn. Af en toe graaft een everzwijn een gat onder de omheining, en komt het bij de Cheeta's terecht. Het beestje is dan geen lang leven meer gegund. In 't beste geval nog een paar uurtjes....

We zijn blij als we ons weer 'veilig' buiten het domein bevinden. Ook al lopen er Cheeta's in het wild rond...  Op de terugweg zien we nog bavianen, een Himba-vrouw met haar os,...

Weer veel gezien om van na te genieten!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Anneke Kroes:
    11 juli 2019
    Wat een geweldige verhalen van jullie ! Ik volg jullie via Reislogger en zie iedere dag uit naar jullie avonturen ! Zal me eerst even voorstellen.. Ik ben Anneke Kroes, wonende in Gaanderen in Nederland. Samen met mijn man gaan we 11 september voor 7 weken naar
    ZA, Namibië en Botswana. We hebben een 4x4 camper gehuurd bij Bobocampers en
    gaan daar op eigen houtje rondtrekken. Enige ervaring hebben we jaren geleden opgedaan tijdens onze rondreizen in ZA en Australië, dus helemaal onervaren zijn we niet. Deze reis is voor ons dus ook helemaal nieuw en spannend ! Leuk om jullie te volgen en natuurlijk heb ik ook de nodige vragen. Weet dat de gezondheidsadviezen tussen Nederland en België verschillen, maar slikken jullie malariatabletten en hebben jullie je laten inenten voor Rabiës, hondsdolheid ? Ons wordt het geadviseerd maar of het echt nodig is...heb m'n vraagtekens. Wat me echt verbaast is dat jullie overal internet hebben, in vorige reisblogs van anderen was dat overal een probleem. Prachtige foto's en video gezien van jullie, zo leuk om met de kinderen deze reis te kunnen maken ! Zijn er dingen waar we echt op moeten letten ? Hebben jullie de campings van te voren geboekt ? Eigenlijk nog zoveel vragen maar ms. worden die al beantwoord tijdens het lezen van jullie avonturen ! Hoop antwoord van jullie te krijgen, maar vooral, geniet van jullie reis de aankomende tijd ! Heel veel vriendelijke groet, Anneke Kroes.
  2. Lowiek, Michiel, Dythe, Bart en Nele:
    17 juli 2019
    Dag Anneke
    Zo fijn om te vernemen dat zelfs mensen die we niet kennen onze blog volgen!
    Ik zal proberen om jouw vragen zo goed mogelijk te beantwoorden.
    Zoals je al l'as zijn we een gezin met 3 tiener. We trokken 2 weken met de jeep met daktenten op rond. Normaal gezien reizen wij door Europa met onze caravan. We reserveren dat nooit campings, maar trekken rond en blijven op de plek waar we aankomen tot we zin hebben om verder te reizen of tot het weer ons adviseert te vertrekken 😉.
    Deze reis hebben we anders aangepakt. Na info ingewonnen te hebben (bij mensen die we kennen die al naar Namibië op reis kwamen, via boeken, via internet,...) hebben we eerst onze vliegtickets geboekt. Daarna maakten we zelf een lijstje van dingen die we zeker wilden zien.  Campings zelf boeken van thuis uit is vaak niet mogelijk. Waren we zonder kids geweest, dan hadden we misschien wat minder op voorhand gepland. Maar we kenden de situatie niet en wilden geen risico nemen. We kozen ervoor om een lokaal bureau in te schakelen om dit alles voor ons te regelen. We kozen voor Anang Afrika. Die is eigenlijk gesetteld in Zuid-Afrika, maar regelt ook reizen in Namibië. 't Handige was hier ook dat onze contactpersoon bij Abang een Hollandse dame is! Ik kan je indien gewenst haar email bezorgen. Fijn extraatje is ook dat Abang duurzaam en lokaal te werk gaat!
    De auto verhuur firma die wij hadden was echt top! Perfecte wagens, een bedrijf dat hun materiaal prima opgevolgt, heel doordachte en compleet ingerichte wagen,..... We hoorden van andere toeristen dat ze al rijden hun daktent verloren waren, en bijna zelfs nog een tweede keer. Dergelijke problemen hadden wij niet! Zelfs geen lekke band gehad!
    Zoals ik je al zei hadden wij alle boekingen op voorhand gedaan. Dat zou ik je niet aanraden te doen, zeker niet als je maar met zijn 2 bent en zoveel tijd hebt.  Het zal je ook de vrijheid geven om terplekke dan te beslissen of je korter of langer blijft. Spitzkoppe bv hadden wij bv 2 dagen. 1 overnachting lijkt me daar echter voldoende. Als je voor 15u terplekke bent, dan kan je de gegidste wandeling doen. Je kan er eventueel nog de canyon bezoeken, maar verder is er niets te doen. En het is ver van alles af gelegen, er is geen zwembad, geen elektriciteit,...
    Waterberg daarentegen lijkt me wel een plekje om langer te blijven. Er zijn diverse interessante gegidste uitstappen mogelijk.
    Wat voor ons een beetje een tegenvaller was, was het eten. Vlees is er hét hoofdbestanddeel. Groenten worden quasi niet verkocht (wel tomaten, maar die zijn niet echt lekker, en in grote steden vind je vaak een supermarkt met een ruimer aanbod (supermarkt "Spar" is altijd goed!). Ook op restaurant worden zelden groenten geserveerd, tenzij als garnituur.
    De af te leggen afstanden zijn ook groot. Soms rijd je 100, 200 km over gravelwegen en kom je niemand tegen! En ook niets om te eten of te drinken! Zorg dus altijd dat je voldoende eten en drinken (water!) bij hebt.
    Telefoon bereik is absoluut niet overal aanwezig. Maar onze wagen was uitgerust met een satellietverbindingssysteem. Dat gaf ons ergens wel een veilig gevoel.
    Wat internet betreft: in de stad kan je vaak internet hebben. Zelfs in de grootste supermarkten was er WiFi. Ook de meeste campings hebben, vaak gratis, maar niet overal!
    Aan het begin van onze reis hadden we meer WiFi toegang dan aan het einde. We wilden ook niet extra betalen voor WIFi, want met 3 tieners vliegen de megabytes de deur uit en betaal je je al snel blauw!
    Ik heb elke avond de blog getypt, maar soms kon ik pas na enkele dagen de teksten online zetten. Je zal dit misschien wel gemerkt hebben. Ook de foto's van de laatste dagen staan er nog niet op (tenzij enkele), omwille van beperkte toegang tot internet. Maar de datum van de activiteit kan je op de blog wel aanpassen, zodat de chronologie niet verloren gaat.
    Wat de inentingen betreft: wij hebben ons 2 jaar geleden laten inenten tegen typhus, hepatitis en de gewoner inentingen natuurlijk ook. Maar Malariapillen bv hebben we niet genomen.
    Dat wordt enkel geadviseerd als je naar het noorden van Namibië gaat. Etosha was voor ons het meest noordelijke punt. We hadden het bij aankomst ook nog even nagevraagd aan de mensen van het autoverhuur bedrijf. Maar zij stelden ons gerust: het is al zo lang droog dat er op de plekken waar wij gingen geen muggen waren.   En inderdaad, we hebben geen mug gezien! 😊
    Als jullie noordelijker reizen, dan zou ik de Malariapillen wél nemen! We spraken andere toeristen die noordelijker zouden reizen, die nemen die dan inderdaad wel.

Zo, ik hoop dat ik je hierbij al wat meer informatie kon geven. Als je nog dingen wil weten, aarzel niet om ons te contacteren!
    En mocht je zelf ook een blog bijhouden, stuur gerust de link even door! Het is een leuk medium om familie en vrienden op de hoogte te houden van de reis. En tegelijk is het ook voor jezelf een mooie souvenir om de herinneringen langer en fijner vast te houden.
    Groetjes
    Nele en co
  3. Fabienne:
    13 juli 2019
    Zalig! Wat een indrukken! En zo tof dat we mogen meegenieten! Ben toch blij dat jullie de jongens niet bij de Himbameisjes hebben achtergelaten ;) Vele groetjes uit Blauberg voor elk van jullie!