Nog meer naar het Noorden vandaag

10 juli 2019 - Kamanjab, Namibië

Het wordt weer een dagje rijden vandaag. Of toch een groot deel van de dag.

Tegen een uur of half tien vertrekken we vanaf de camping in Spitzkoppe naar Kamanjab. Het is een rit van zo'n 360 km. En die rijd je hier niet zoals op de autosnelweg bij ons.  We rekenen dat het ruim 5 uur rijden is.

Onderweg, na zo'n 200 km, komen we voorbij Kohindrax. Dat is een vrij 'groot' stadje (lees:  een klein dorp bij ons), maar hier is een supermarkt, waar we inkopen kunnen doen. Het is wat gênant. We arriveren daar op de parking en heel wat locals komen op ons af: de één wil gaan tanken voor ons,  de ander wil de auto bewaken,  een andere vraagt hoe we allemaal noemen (later blijkt dat die persoon  in kastanjes aan een hangertje onze naam kerfde en die aan ons wil verkopen.  Maar we hadden dergelijke sleutelhangertjes al in Walvisbay gekocht. Het is gênant, maar we hadden hier niet om gevraagd. De man druipt teleurgesteld af.  Nadat we de boodschappen deden, willen we gaan tanken  aan het tankstation op 10 meter naast de supermarkt.  Helaas...  blijkbaar zit men al door de voorraad Diesel heen sinds deze morgen. Gelukkig hebben we nog een halve tank. De auto is nl voorzien van 2 tanks,  waardoor we 145 liter diesel kunnen mee hebben. Het eerstvolgende benzinestation is in Kamanjab, waar we vanavond en morgen zullen logeren. Dat is nog een kleine negentig kilometer ver. Dat halen we zeker! Goede tip dus voor wie ook nog eens naar hier zou komen: reken altijd reserve!

Tegen 16u30 arriveren we in Kamanjab.  We logeren er op camping en resort Oppi Koppi. Dit terrein werd in 2009 opgekocht door een Belg.  Er zijn 10 kampeerplaatsen. Maar wat voor plekjes: elke plek is ruim, voorzien van een barbecueplek, en een zitruimte die bijna helemaal ommuurd is (beschutting tegen wind en dieren), een eigen afwasplek met wel 5 meter werkplek, een lange tafel met zitbanken, heel wat stopcontacten (zelfs Europese!), een prachtig sanitair op een 10-tal meter,... En bij de bar is zelfs een zwembad.

We genieten van het zwembad, een fris drankje en gaan dan onze tenten openplooien.  Dat duurt maar een paar minuten.

Na een verfrissende douche eten we in het restaurant van de camping: goulash of pizza.   Om 21 uur komen stekelvarkens en Genet cats hier eten. De uitbater legt hier elke avond voedsel voor deze (toch wel gevaarlijke) dieren. Vanop onze stoel zien we de stekelvarken komen eten.  Als we eerst, nieuwsgierig als we zijn, wat dichter gaan, komt de baas ons waarschuwen: "Ga niet te dicht. Of het dier prikt met zijn stekels wel tot 20cm diep in jou!"  We zijn gewaarschuwd...  en blijven op onze stoel...  Laat ns hopen dat we vannacht geen bezoek krijgen van die beesten! Maar gelukkig liggen we hoog  op het dak van de auto 😁😜

1. Eveline:
    10 juli 2019
    Opletten hé met al die rare beesten!
  2. Oma:
    11 juli 2019
    Dag Iedereen,
    Dank voor jullie reisverhaal met mooie foto,s
    Het ziet er heel spannend en avondtuurlijk uit.
    We wensen jullie verder nog prettige deugdoende leerrijke en veilige dagen toe.
    Groetjes vanuit T'Gaverstraatje.
  3. Fabienne:
    13 juli 2019
    Ik ben zo benieuwd hoe dat slaapt op het dak! Maar dat lees ik misschien nog. Ben anti-chronologisch aan het lezen;). Echt leuk! Terwijl Fredje naar de Tour kijkt, a ja ... in Afrika zou je nog vergeten dat dat er ook nog is ...