Naar Etosha

12 juli 2019 - Nationaal park Etosha, Namibië

Vandaag rijden we naar het Nationaal Park van Etosha. Benieuwd naar al die wilde dieren... ! Vandaag weer265 kilometer rijden tot aan het park.  Al  een eind ervoor  spotten we de eerste giraffen in de  struiken langs de kant van de weg.  't  Is toch even schrikken en gewoon worden aan die grote beesten  die  daar zomaar zond wandelen. We gaan het park ter binnen via de Anderson Gate. Er zijn maar een paar toegangen voor het nationaal park. Men registreert er nauwgezet wie binnen rijdt, waar logeert, wanneer het park  verlaat en via welke gate.  Er wordt een toegangsprijs van 80 Namibische Dollar gevraagd, voor Lowiek (ons 'kindje' slechts 10).

De wegen variëren van kwaliteit:  sommige rijden  vlot  (weinig put of  bult,  op andere is het echt uitkijken waar je rijdt.  Maar de  maximumsnelheid is sowieso 60 km per uur.   We doen een  ommetje via verschillende lusjes, in de hoop bij poelen dieren te kunnen spotten. Plots, na een bocht, staat er daar een olifant langs de weg. Hij eet rustig van de twijgjes. Hoe meer we het park binnenrijden, hoe meer dieren we zien: springbokken, giraffen, oryxen, zebra's, impala's, buffels, neushoorns (een moeder met haar jong), jakhalzen,...

Tegen een uur of vijf rijden we de camping binnen. Het is een grote camping, met her en der sanitaire blokken en keukenblokken.   We maken snel iets klaar op het gasvuurtje en gaan dan zo snel mogelijk naar het uitkijkpunt van de camping: aan de rand is er een plek aangelegd die uitkijkt op een poel. Zeker bij valavond komen daar heel wat dieren drinken. Als we toekomen is er net een groep van zo'n 25 olifanten die water komt drinken. Het is een mooie kudde, met ook een paar jongskes.  Machtig mooi... Ze blijven niet lang en worden na een paar minuten afgewisseld door zebra's, daarna honderden vogels van dezelfde soort,  een paar hyena's en 2 neushoorns die elk van een andere kant naar de poel kwamen gewandeld. Ze kunnen het duidelijk niet met elkaar vinden.  Een mooie afsluiter van een dierrijke dag... !