Dag 15 - Raften op de Ganges en de Beatles in India

17 maart 2023 - Rishikesh, India

Vandaag gaan we raften op de Ganges. Eerlijk? Ik had me dit een paar maanden geleden niet durven inbeelden dat dit kon. In de geschiedenisles leerden we over de Heilige rivier, waar lichamen in uitgestrooid worden, waar men zich in wast en er de was in doet, … Maar hier ziet de Ganges er nog anders uit. Wat wij destijds leerden bestaat nog. Nog steeds. Maar meer stroomopwaarts, waar wij nu zijn, is het water nog heel proper.

We spraken af om 8u met ‘King Kong’, zo noemt de hotelmedewerker zich hier. Zeg maar gerust ‘een kerel met een hoekje af’: normaal babbelen, ik weet niet of hij dat kan. Hij imiteert King Kong, met af en toe de gorillabrul erbij. We staan vroeg op, om nog tijd te hebben voor een ontbijt. Oeps… dat was een misrekening!  Blijkbaar kan dat maar vanaf 8u15.  Gelukkig hebben we nog één en ander op onze kamer liggen.

King Kong belt om iets voor 8 al of we klaar zijn. ja, we zijn op weg naar de receptie. Maar van de chauffeur die ons zou brengen is er nog geen zicht… Daar zitten we dan. Kwart na komt hij binnen en kunnen we in de jeep. Ook daar nog even wachten op 4 andere toeristen. En dan op weg naar de startplek. Onderweg stapt onze vaargids in. Rare kerel. Hij begroet zelfs niemand in de auto! Ook niet bij het uitstappen aan de startplek.

We krijgen een zwemvest, helm en een peddel en wandelen naar de oeverkant.

De gids wijst ons een plek toe. Neen, zelf kiezen zit er niet in.  Maar dat is begrijpelijk: de ‘kracht’ moet wat evenredig verdeeld zijn per kant.

De gids geeft een hele uitleg in de Hindi taal. We snappen er dus niets van. Aan het einde 3 zinnen in het Engels: ’of iemand van ons medische problemen heeft?’, en nog een paar korte tips. Geen nood. We deden dit vroeger al. Het raften zelf is ons dus niet onbekend.

Hij vraagt of we willen betalen voor de video-opnames. Hij heeft en GO PRO op zijn helm staan, waarmee hij ons dus kan filmen. Maar de prijs die hij hiervoor vraagt, is op een haar na evenveel als wat we voor ons 3 betalen om te mogen raften. We bedanken hiervoor. We gaan dan zelf wel met onze gsm filmen. Maar die zit in de waterdichte zak, die bij hem staat. En neen, hij verbiedt ons om die nu weer uit te halen. Straks mag dat wel.

We liggen nog maar pas in het water als er kletsen een ferme stroomversnelling met serieuze golven aan te pas komt. De vrouw van het andere gezin begint te roepen en te huilen. Ze wil er uit! Onze gids kijkt nors en mompelt één en ander dat we niet verstaan. Even later weer een versnelling. De vrouw roept en tiert, ik hou haar hand vast, want ze is echt in paniek. Geen medelijden bij onze norse kerel. Zitten blijven. Je kan er toch niet uit. We proberen haar gerust te stellen. En ook de route is nu minder hevig, en nog iets later zelfs heel rustig. Bart en Michiel laten zich van de boord in het water vallen, even zwemmen in de Ganges. Ja, dat mocht hier!  De sfeer op de boot is aangenaam. We maken plezier met dat ander gezin. Alleen onze gids: die is nog geen haar veranderd…. een antipathieke kerel, anders kan je dit niet verwoorden.

Er volgen nog een paar versnellingen en rustigere stukken. Ook de zoon en dochter wagen zich nu in het Ganges-water. Maar hun kledij is er niet echt geschikt voor: een jeansbroek... daarmee zwem je niet zo vlotjes hé. Maar even snel als ze in het water zaten willen ze terug in de boot.

Terug in het hotel: droge kleren aan, en nog een uitgesteld ontbijtje eten: het is een pannenkoek met banaan, granaatappel en stroop. Lekker. Maar de Belgische pannenkoeken zijn toch lekkerder! ;-)

Vervolgens gaan we weer op pad. Wandelen naar The Beatles Ashram. De site is op een goeie 3 km van ons hotel gelegen en is gewijd aan de Beatles en de Indiase goeroe Maharishi Mahesh Yogi. Die heeft hen daar transcendentale meditatie geleerd én ze kregen er ook muziekles. De plek is vlakbij de stad. Maar toch is het er ongelooflijk rustig en aangenaam vertoeven.

Het domein is maar liefst 7 hectare groot. En als toerist kan je overal vrij rondlopen. Zelfs tekeningen maken op de muren is hier toegelaten. Euuuuhhhh?  inderdaad! Maar er zitten heel mooie muurtekeningen bij!

We ronden de dag af met een wandeling langs de souvenirshops. Michiel wil graag een Olifantenbeeld, typisch voor India.  En na héél veel winkeltjes bezoeken en het nodige afdingwerk is de buit binnen!

We eindigen met een maaltijd in ons hotel. Want ver lopen zit er vanavond niet in: er is een stevig onweer uitgebarsten. De elektriciteit valt om de haverklap uit.  Goed plan dus om hier in de buurt blijven!