Dag 1 - Daar gaan we!

3 maart 2023 - Parijs, Frankrijk

Michiel verblijft voor zijn eindstage 4 maanden in India. Uiteraard willen we van de gelegenheid gebruik maken om hem daar terplekke eens te bezoeken, én er het land te verkennen.

Onze vlucht vertrekt vanuit Charles de Gaulle. Dit is de dichtste luchthaven van waaruit een rechtstreekse vlucht vertrekt naar Delhi.  Aangezien de reistijd naar Parijs in vergelijking met die naar Brussel niet gigantisch groot is, leek ons dat de beste optie.
We krijgen van Miet en Karel een lift naar Rijsel, van waaruit we de TGV nemen naar Parijs.  We vertrekken vanuit Lille Flandres naar Parijs. Maar binnen iets meer dan 2 weken keren we ook met de TGV terug tot in Rijsel, maar dan komen we toe in LIlle Europe.

Even slikken als we op 15 km voor de eindbestemming stil staan in de file. Maar Waze vertelt ons dat we er toch nog op tijd geraken, met een half uurtje om nog het juiste spoor te vinden.

En Waze had gelijk :-).  De timing klopt. Om16u45 zijn we aan het station Lille Flandres.  We nemen afscheid en zoeken in de vertrekhal het juiste perron.  En…dat vinden we niet. Nergens is er een trein te bespeuren met bestemming Charles de Gaulle.  Even een stresske. En wat later nog een groter stresske als iemand ons zegt dat we in het verkeerde station zijn, dat hier geen TGV naar CdG vertrekt. Zweet. Zweet. Help… nog 15 minuten en die TGV vertrekt.

Maar plots vernemen we dat we de TGV naar Bordeaux moeten nemen. Perron 8. Oef…! We banen ons in de menigte volk een weg door de controle. Ze houden ons niet tegen bij de check van ons ticket. Dat is al een goed teken. En dan zoeken naar de juiste plek in de juiste wagon. Natuurlijk…. Wat hadden we ook verwacht: in de laatste wagon (en ‘t is een lange trein zulle!) vinden we de juiste plekjes.  Pfffieuw!

Een 8-tal minuten later vertrekt de TGV. Precies op het tijdstip zoals op onze tickets staat. En kort erna komt al een conducteur langs. ‘Bon voyage’ zegt ze na controle van onze biljetten.  Een tweede bevestiging dat we dus op de juiste plek zijn.  Oef… :)

De reis gaat heel vlot. Op 50 minuten staan we in de luchthaven! Een aanrader dus om het zo te doen - maar eerst zeker zijn van je perron ;-)

Om 21u45 stijgt onze vlucht op. Precies op tijd.  Wat ik niet verwacht had: het vliegtuig is volledig volzet.  25% zijn Europeanen, de rest van de passagiers zijn Indiërs.   Wat me heel erg opvalt is de specifieke geur aan boord: een echte mix aan typische geuren. Mijn neus heeft het even moeilijk om zich daar aan aan te passen.  En ook de wat de maaltijden betreft wordt ons geen ‘gewenningsperiode’ gegund. Het avondmaal dat we rond 23u geserveerd krijgen is meer dan pittig. Ik moet echt nablussen (met het glaasje rode wijn)….

We zijn moe van de toch wel pittige dag.  Tijd om te proberen te slapen.