4 aug -

5 augustus 2023 - Keflavíkurflugvöllur, IJsland

Weer een deugddoend nachtje achter de rug! Ook al sliepen we aan een groot raam zonder gordijnen of andere vorm van verduistering, we konden weeral goed slapen 🛌! Dat is toch wel een voordeel tijdens zo’n reis, dat we vlot en goed kunnen slapen.

Ik start de ochtend met en snelle douche. Want voor lange douches is geen tijd als er 1 douche is voor 40 personen.

Maar een deel van onze groep kiest voor het avontuurlijke alternatief: een badje in de natuur! 🥶 Koud 🥶! Echt niets voor mij!

Na het ontbijt pakken we alle bagage in en worden de auto’s weer gevuld.  Twee gezinnen verlaten nu al de groep: Dagný, Timo, Sóley, Fríða, Kim, Brynja en Julian  gaan naar Grímsnes, waar ze een buitenverbijf hebben.
Voor ze vertrekken is er nog een stukje spontaan entertainment: Kim draait de boxen van zijn auto volledig open, er ontstaat een kort fuifje 😜😂🕺💃. Tot slot doet Fríða nog een kort quizje: gekende nummer muzieknummers raden maar we horen ze in een IJslandse bewerkte versie. De quiz is in 2 ploegen: mannen en jongens tegen vrouwen en meisjes. De mannen zijn overtuigd te gaan winnen. Maar dat is buiten Alda gerekend! Dankzij haar moeten de mannen het onderspit delven!

We zwaaien de 2 auto’s even later uit. Wannes hangt aan de telefoon… Helaas slecht nieuws… Tom Pintens , bandlid van het Zesde Metaal, is zopas overleden. Hij kreeg in april 2022de diagnose van darmkanker… Een domper op de reis…  Tranen vloeien… er wordt naar adem gehapt.  Wannes, maar iedereen hier  , heeft even tijd nodig om dit nieuws te verwerken.
Het is zo onwezenlijk… Tom blies wellicht zijn laatste adem uit toen wij hier op de parking stonden te zingen en dansen…Misschien zou hij het zo gewild hebben?

Wij rijden samen met Wannes en Krummi in de wagen. Met een begrijpelijke vertraging gaan we op weg. de rit is  gevuld met stiltes en herinneringen ophalen.  We vergeten bijna om nog rondom ons te kijken tijdens het rijden…We rijden tot in Hvítárvatn. Hier maken we een korte wandeling tot bij paarden die klaar staan om met ruiters op pad te gaan.  Hier hebben we wel onze muggennetjes nodig!  Want zodra we uit de wagen stappen, vliegen ze ons rond de oren.  Niet iedereen heeft dit bij. Gelukkig bieden wij dé perfecte oplossing aan: onze verse kleren zitten in onze valiezen verpakt in fruitzakjes van de Colruyt. En die zijn een perfect alternatief! Het ziet er wel grappig uit !

Na het wandelen beslissen we om onderweg te eten. Op die manier halen we tijd in én hebben we tijdens het eten geen last van muggen 🦟 . Dat zijn 2 muggen… euh … vliegen  in 1 klap!

We rijden verder naar het zuiden. Vanavond nog zullen we weer in Reykjavik zijn. Maar onderweg zijn nog 3 bezoeken gepland. 3 stops die toeristen die ‘de golden circle’ in IJsland doen, op het reisprogramma staan hebben.
Een eerste is een halte bij Gullfoss. Hier komen we terug in de bewoonde wereld en bevinden we ons in het populairste toeristische gebied van IJsland.  De waterval is de moeite waard en wordt door veel IJslanders als de mooiste waterval van het land beschouwd. Maar daar ben ik het niet mee eens. Volgens mij hebben zij die andere watervallen die we bezichtigden nooit gezien!

Wannes blijft tijdens deze stop in de auto zitten. Hij schrijft een persbericht, op vraag van Toms familie.
Maar nog voor de familie haar fiat heeft gegeven tot verspreiding naar de pers, heeft de media het slechte nieuws al opgepikt.   Hard voor de familie, zegt Wannes. Vooral zijn vrouw heeft het er moeilijk mee… 😔

Een tweede stop is Geysir. Het is de naam van een ‘dode’ geiser: mensen gooiden er vroeger zeep in. Dat zorgde ervoor dat de geiser rapper heet water spoot.  Maar net ernaast is er een andere, Strokkur, die wel nog werkt. We kunnen er dichtbij gaan staan. Om de 2 a 10 minuten zie je water borrelen en opspuiten. Mooi! Maar de
rotte eieren stank is hier echter weer niet te vermijden.

Voor we vertrekken kopen we snel nog een meenemkoffie. Vervolgens rijden we weer verder, richting Þingvellir.
Tegen 17:00 zijn we in Þingvellir, een Unesco beschermd nationaal park, waar het parlement van IJsland, het oudste ter wereld, werd gesticht. Hier komen ook de Noord-Amerikaanse en Euraziatische tectonische platen samen. Deze 'ontmoeting' is verantwoordelijk voor alle hotspots in IJsland.
Hier wandelen we naar Almannagjá (ook een film locatie van Game of Thrones) en Öxarárfoss waar Alda de gruwelijke feiten die hier in het verleden gebeurd zijn vertelt: bij de kleine waterval werden mensen met een hakbijl gedood. Bij het water iets verderop werden veroordeelden verdronken…  Gruwelijk…

We nemen hier afscheid van Fien, Ruben, Ode en Does die de Strandkirkjuleið (weg 34 en 427) nemen richting Keflavík. Zij hebben morgen ochtend rond 7:30 hun vlucht naar België.

We nemen hier afscheid van iedereen, behalve van Wannes en Krummi. Want die zijn bij ons in de wagen. Het voelt raar… alsof we elkaar al langer dan deze reis kennen.

De families Eckersand, Vandemaele en Wannes en Alda blijven nog wat langer in Reykjavik. Enkel wij keren morgen al terug. We zijn de enigen die via Parijs vliegen. Vandaar ook de andere vluchturen.

We pikken eerst nog bagage op in het appartement waar we tijdens het begin van de reis verbleven hebben.  En dan voert Wannes ons tot aan de Baron’s hostel, waar we onze laatste nacht in IJsland verblijven. We droppen de bagage ooo onze kamer ( ruim, lichtrijk, netjes én met zicht op de beroemde kerk!) en trekken dan nog snel even de stad in.
Als avondeten kiezen we voor Italiaans. En als afsluiter van de reis een ijsje in het lekkerste ijssalon van Reykjavik.

Bedankt Alda, Wannes, Ulfür en Krummi en alle andere genodigden voor deze onvergetelijke reis! Blij en dankbaar dat we dit mocht mee beleven! ❤️

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl